|
Lesekunst er som god mat, godt for helsen
I Vestfold Arbeiderblad utgitt tirsdag den 30. november 1948, står det en artikkel av Arve Moen under tittelen ”Hva leser vi – og hva bør vi lese?”. Der står det:
”For hundre år siden ville det nærmest være latterlig å stille spørsmålet: Hva leser vi? Den gangen kunne vi med større rett ha formulert spørsmålet slik: Si meg, kan De lese?
Det selges en uoverskuelig mengde serier og samlede verker her i landet som ikke tjener annet formål enn å fylle plass i godtfolks bokhyller. De står dermed i sine vakre skinnrygger og bevarer sin jomfruelighet opp gjennom årene. På den andre siden leser familien flere ukeblad i uken. Ukebladene er den mest utbredte lesningen her i landet. De leses i hjemmene, på toget, på trikker, på kontorene, i frokostpausen, i hotellvestibyler – over alt. Ukebladene er for sine tilhengere like viktig som mat og tobakk.”
Vi blir med andre ord hjernevasket til å tro på det som står der, i dagens: TV, Se og Hør, Dagbladet, VG eller det som blir kalt der ”The Mainstreem” – media.
Å lese en god bok er som å snakke med en god venn som bringer budskap fra fjern og nær Høffding
Jeg snakker helst med barn, for en tør i alle fall håpe at de skal bli fornuftsmennesker. Men de som er blitt det – Herre Jemini! Søren Kierkegaard.
- - -
I Dagbladet, den 1. juli 2006 står det:
Ny undersøkelse: Økologiske jordbær er sunnest
Økologiske jordbær inneholder mye antioksidanter, viser en ny svensk studie.
Jordbær har et høyt innhold av antioksidanter, som kan ha en positiv effekt mot kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes. Nå viser en ny studie fra landbruksuniversitet i Alnarp at økologiske jordbær har det høyeste innholdelt av antioksidanter.
Forskningsteamet ved det svenske universitetet målte innholdet i fem ulike sorter jordbær, dyrket både økologisk og konvensjonelt, skriver Dagens Nyheter.
Resultatene var entydige. Jordbærene som var dyrket økologisk var mye bedre til å hemme kreftcellenes vekst enn de konvensjonelt dyrkede jordbærene. Dessuten hadde de økologiske bærene høyest antioksidantnivå. Hvorfor er det slik, vet vi ikke, sier Marie Olsson, leder i forskningsteamet. Det høres jo utrolig merkelig ut! Det kan da umulig være så vanskelig å forstå.
Mindre gift i ”økologiske mennesker”. De som spiser økologisk mat har langt lavere nivåer av sprøytemidler i urinen, viser en svensk undersøkelse.
Forskere ved Universitetet i Lund i Sverige har analysert urinprøver fra 43 menn og 57 kvinner. Personene fylte ut et spørreskjema der de blant annet ble spurt om vanene sine i forhold til økologisk mat. Undersøkelsen viste at de som valgte økologisk mat når de kunne, hadde betydelig lavere nivåer av sprøytemidler i urinen enn andre. Tilsvarende undersøkelser fra andre land har vist lignende resultater.
Mer sunne stoffer i øko-melk
Økologisk melk inneholder mer Omega 3-fettsyrer enn vanlig melk, viser ny forskning.
Årsaken til det høyere innholdet av de gunstige fettsyrene er at økologiske kyr spiser langt mer gress enn sine konvensjonelle artsfrender. Gress bidrar til å øke Omega 3-innholdet i melka. Det er næringsmiddelforsker Jane Pickova ved det svenske Landbruksuniversitetet i Uppsala som har kommer fram til dette. Omega 3-fettsyrer reduserer blant annet risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer.
Alle mennesker forstår at giftig mat er mer skadelig enn giftfri mat, det må man ikke være professor for å forstå.
Vi i Falcktrading vil hevde at sunn fornuft vil svare klart på hvorfor:
”Det er sunnere uten gift i maten.”
Stadig mer forskning tyder på at økologisk mat er sunnere enn konvensjonell.
- - -
Mahatma Gandhi var vegetarianer og sultekunstner: Hver gang han ville ha et eller annet viktig gjennomført, enten det var et overgrep fra britenes side eller uro i befolkningen han ville ha stoppet, grep han til fasten som et virkningsfullt middel. Den vesle sakføreren som fikk det britiske samvelde til å dirre og som faktisk hersket over en fjerdedel av jordens folk i den tid i tjue og trevdeårene sa han ble fengslet og hyllet, baktalt og dyrket som helgen, en liten stygg gammel mann med lendeklede og hornbriller. Nå er han ikke mer. Men hans verk og taner vil minnes meget lenge.
- - -
I 1908 skrev W. Roger Williams, som var medlem av Royal College of Surgeons, om fraværet av kreft i Det britiske imperiets oversjøiske områder, i boken ”Kreftens naturlige historie”. I 1920-årene skrev Sir Robert McCarrison, lederen for ernæringsforskningen i India, om sin oppdagelse av den fjerne Hunza-kulturen, hvor sykdommer var et så godt som ukjent fenomen og hvor folk levde til de ble usedvanlig gamle. I 1930-årene påbegynte den japanske pedagogen George Ohsawa det studiet av primitive kulturer som kulminerte i boken ”Kreft og Det fjerne østens filosofi”. Kjevekirurgen Weston Price drev feltarbeid blant indianere i Nord-Amerika, eskimoene, polynesierne og de innfødte australnegrene, og i sin bok fra 1945, ”Ernæring og fysisk degenerering”, skriver han at det ikke fantes kreft blant disse folkeslagene.
I julinummeret av det medisinske tidsskriftet ”Cancer” i 1927 kastet dr.med. William Howard Hay frem følgende hypotese:
”Tenk tilbake på alle årene med kreftforskning, på de millioner som er brukt., på den tiden som har gått med på og på smertene . . . og hvor langt har vi kommet i dag? Er det ikke på tide å ta våre grunnleggende oppfatninger om kreft opp til ny vurdering for å se om det kanskje er noe avgjørende galt med dem, noe som kan forklare alle årene med fullstendig og totalt fiasko helt til i dag? . . . Antallet krefttilfeller hat økt kontinuerlig . . . Kan det tenkes at årsaken til kreft ligger i at vi har gått bort fra naturlige matvarer? Slik vil det sikkert virke for en mann fra Mars, men vi har levd så lenge på foredlede matvarer med altfor lite vitaminer og naturlige salter at vi lider av manglende ernæringsmessig balanse nesten fra fødselen av . . . I dag betrakter vi vårt (raffinerte) kosthold som selve sivilisasjonens kjennetegn, mens det er et faktum at nettopp disse matvarene forbereder veien for alskens sykdommer, også kreft.”
Mindre gift i ”økologiske mennesker”
De som spiser økologisk mat har langt lavere nivåer av sprøytemidler i urinen, viser en svensk undersøkelse.
Forskere ved Universitetet i Lund i Sverige har analysert urinprøver fra 43 menn og 57 kvinner. Personene fylte ut et spørreskjema der de blant annet ble spurt om vanene sine i forhold til økologisk mat. Undersøkelsen viste at de som valgte økologisk mat når de kunne, hadde betydelig lavere nivåer av sprøytemidler i urinen enn andre.
Tilsvarende undersøkelser fra andre land har vist lignende resultater.
Kilde: Råd & Rön (Sverige)
Mer sunne stoffer i øko-melk
Økologisk melk inneholder mer Omega 3-fettsyrer enn vanlig melk, viser ny forskning.
Årsaken til det høyere innholdet av de gunstige fettsyrene er at økologiske kyr spiser langt mer gress enn sine konvensjonelle artsfrender. Gress bidrar til å øke Omega 3-innholdet i melka.
Det er næringsmiddelforsker Jane Pickova ved det svenske Landbruksuniversitetet i Uppsala som har kommer fram til dette.
Omega 3-fettsyrer reduserer blant annet risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer.
Kilde: Råd & Rön (Sverige)
Økologisk gir bedre immunforsvar
Rotter som fôres med økologisk mat får bedre immunforsvar og høyere nivåer av E-vitamin i blodet enn rotter som fôres med konvensjonelt produsert mat.
Det er konklusjonen i et nytt dansk forsøk utført av Danmarks Jordbruksforskning.
Forskerne delte rottene i tre grupper. Den ene gruppen fikk økologisk grønt, den andre lett sprøytede grønnsaker og den tredje grønnsaker som var produsert med både sprøytemidler og kunstgjødsel, slik det gjøres i konvensjonelt jordbruk.
Rottene som fikk økologisk fôr fikk sterkere immunforsvar, tre ganger så høyt nivå at vitamin E i blodet, hadde mindre fett på kroppen og var generelt roligere enn rottene som fikk sprøytede grønnsaker.
Kilde: Politiken
|